Uncategorized

Despre “aventurile” recente. Interviu pentru Unicool

Iată un interviu recent pentru www.unicool.md. Am povestit despre multe: atacurile și defaimările prin care a trecut StarNet, concurența și business-ul din Moldova, interesele și luptele de pe piață, începuturile și creșterea companiei, echipa StarNet, planurile de viitor. Vă invit să-l citiți!

Alexandru Machedon

Presupunem, ajung prima zi în RM, în jurul StarNet scandal, gălăgie, bloggeri corupți, interese meschine, „ochi vineți”… Ce se întâmplă? Cui ați trecut drumul? Cine și ce pretenții are?

Se întâmplă ceea ce pare a fi o normalitate în Moldova. Din păcate. Un atac regizat asupra unei companii prospere și de perspectivă. Aceste atacuri și defăimări continuă de mai mult timp, iar noi le ținem piept cu înverșunare.

Ele fac parte din lupta concurențială din ultimii 3 ani, însă acum sunt implicate și alte structuri. Făcând o retrospectivă, consider că vor mai fi încercări de intimidare, deschisă sau voalată. Instituții politizate și oameni „cu interese” în spate, dar care se pare că fac legea în țara asta, ne acuză că încălcăm legislația imperfectă, piratăm și nu avem conținut legal, iar procuratura a deschis câteva dosare penale la comandă.

Noi încercăm permanent să le explicăm ce înseamnă Internet, ce înseamnă tehnologii și servicii ale societății informaționale, că Internetul este liber și nu poate fi supus reglementărilor, le aratăm contracte care confirmă că partenerii noștri au achitat pană acum peste 17 milioane de lei pentru drepturile de autor și zeci de milioane de impozite.

StarNet nu a scos Jurnal TV din grilă atunci când majoritatea operatorilor au făcut-o. De ce? Decizia a avut concesințe?

Tot ce se face împotriva valului are consecințe. Nu exclud, că ultimele atacuri își găsesc cauza în acea decizie, cuplată cu lansările recente a vitezelor de 1000 Mbps și a platformei libere și gratuite de televiziune on-line www.magictvbox.eu.

Ceea ce s-a întamplat cu JurnalTV în ianuarie a fost o mare nedreptate, dar ne-a aratat tuturor cum și cine învârte mecanismele. E nevoie de solidarizarea societății și de susținerea instituțiilor europene ca să se oprească astfel de meschinării.

Ați învățat bine regulile pieței? Ce dictează acestea? Vă conformați sau mergeți pe cont propriu pe drumul propriu? Ce presupune acest drum?

Am început afacerea după regulile pieței și m-am ghidat mereu de libertatea concurenței în business. Până la urmă, concurența sănătoasă este cea care motivează antreprenorii să fie mai buni în serviciile lor. În ultimii ani a trebuit însă să decid un parcurs mai curajos, o cale proprie de a-mi dezvolta afacerea. Am dezvoltat soluții inovatoare, am adus tehnologii noi în Moldova, am avut curaj să le pun în practică atunci cand mulți îmi spuneau că nu va merge. Recunosc că e foarte greu pe o piață cu multe „umbre”, dar mă încurajează faptul că serviciile care le oferim sunt primite de către clienți ca pâinea caldă.

Aveți mulți dușmani? Vi i-a adus afacerea sau i-ați adunat din drum?

Nu le-aș spune dușmani, mai degrabă neprieteni. Și da, reușita afacerii noastre înseamnă întotdeauna o nereușită a concurentului.

Unul ia clientul, altul îl pierde. Iar cel care îl pierde, trebuie să-și recunoască minusurile, să lucreze la înlăturarea lor, dar nu să caute scuze în fața „mai marilor” sau să ne declare pe noi dușmani și țapi ispășitori.

Om de afaceri sau manager? Ce sunteți și ce v-ar plăcea mai tare? Cum vă simțiți mai bine? În care din aceste posturi vă poziționează StarNet?

Sunt antreprenor încă de pe băncile școlare, îmi place riscul, cred în succes, îmi place să câștig și să fiu primul. Conduc de 11 ani echipa StarNet, care acum e un concern alcătuit din 14 companii, cu peste 600 de angajați.

Am învățat aici, împreună cu oamenii, am testat mai multe teorii economice și sisteme de management, unele au fost eficiente, altele nu prea.

Acum mă simt sigur în ceea ce fac, am o echipă performantă, dezvoltată și care perfecționează continuu procesele.

Afacerea cu Internet e doar pentru că domeniul era solicitat și profitabil la momentul inițierii sau au fost și alte circumstanțe care au influențat decizia? Au fost și alte gânduri, alte încercări? Ce a fost la început, de fapt?

Eram student, în anul I de facultate, și-mi părea că pot răsturna munți. Într-o zi, m-am gândit să particip la un proiect, cu ideea de a conecta 5 licee la Internet. Pe atunci Internetul se măsura în kilobiți și costa mii de dolari pe lună. Denumirea proiectului a fost „StarNet”.

Mai târziu am venit cu inițiativa de a uni toate calculatoarele din blocurile vecine într-o rețea, toți copiii și adolescenții doreau să comunice între ei, foloseau aplicațiile de chat și file sharing.

Era o nebunie, toți doreau să fie conectați la rețea, munceam mult și am crescut repede, am unit toate sectoarele orașului folosind sisteme radio. Am înregistrat compania și i–am dat numele succesului, StarNet.

Am hotarât să aducem Internetul în fiecare casă. La început domeniul nu era profitabil, pentru că era monopolizat. Am lucrat ani la rând hrăniți de entuziasm și am spart gheața pentru ca acum să ne putem lăuda că am poziționat Moldova în topul celor mai avansate țări în domeniul accesului la Internet.

Orice afacere are o idee și o strategie. Care sunt acestea în cazul StarNet? Ce stă la bază? Da cu cuvinte mai simple, mai puțin pufoase. Să înțeleagă și Ion, și Sașa, și Grișa…

Ideea e foarte simplă: fiecare are nevoie de servicii de calitate. Oferi omului un serviciu bun, la un preț accesibil și-ți este loial mulți ani înainte.

StarNet este compania care oferă moldovenilor Internet de mare viteză și multe alte servicii, totul la pachet și la un preț mic, pentru ca fiecare să-și poată permite aceste facilități, să se bucure de ultimele inovații.

Cât la sută vă bazați pe părerea proprie și cât, pe părerea echipei? S-a întâmplat să vă schimbați decizia, influențat de opinia și poziția staff-ului sau a cuiva anume?

Modelul de conducere când o singură persoană ia deciziile, iar ceilalți execută orbește, nu mai este actual. Eu creez arhitectura potrivită, în care membrii echipei să se dezvolte continuu și utilizez managementul delegativ, care se bazează pe inteligența colectivă.

Întotdeauna deciziile din StarNet se iau în echipă. Și da, mi s-a întâmplat să schimb traiectoria intențiilor după ce am ascultat argumentele colegilor mei.

Puneți des la vot deciziile?

N-avem timp de alegeri cu votare. Deciziile se iau prompt. Problema-soluția-decizia.

Wi-fi gratuit a fost un act de caritate sau o investiție? În ce?

StarNet a lansat proiectul social de conectare Wi-Fi a spațiilor publice pentru a aduce Internetul mai aproape de oameni. Am acoperit tot Chișinăul cu rețeaua Wi-Fi: în universități, școli, centre de agrement, străzi, parcuri, centre medicale, pentru ca oricine să se poată conecta în mod gratuit la Internet. Totodată, în alte 13 orașe ale Moldovei au fost deschise zone Wi-Fi: Soroca, Falești, Sîngerei, Hâncești, Râșcani, Comrat, Ungheni, Bălți, Florești, Edineț, Cimișlia, Călărași, Ceadîr-Lunga. Moldova se poate mândri cu o rețea Wi-Fi unică în Europa, care oferă acces la Internet gratuit.

Un leu investit cu cap câți lei aduce cu sine? Este vreun calcul? Din practica personală aveți vreun răspuns? Câți v-au ieșit?

Aș adăuga la formulă și noțiunea de timp. Un leu investit cu cap, îți aduce în 10 ani 100.000 de clienți și o cifră de afaceri de sute de milioane.

Ce înseamnă „investit cu cap”? V-ați asumat des riscuri? Dacă da, se pare că ieșiți mai des „la bal” decât „la spital”…

Mi-am asumat multe riscuri. Dacă e s-o spun franc, ideea de a aduce fibra optică în Moldova, având un monopolist declarat din Telecom pe piață, a fost un act aproape nebunesc. Dar dacă ai o idee în care crezi și muncești în fiecare zi, cu siguranță poţi reuși.

Presupunem că cineva vine dupa sfat, dorind să inițieze o afacere și presupunem că-l și dați. Ce l-ați îndruma să facă în demararea și dezvoltarea propriei afaceri?

Să nu asculte de cei care spun „n-ai să poți, sunt alții mai mari ca tine pe piața asta”.

Eu nu-mi închipui să mă numesc Ștefan Vodă ori Alexandru Machedon – oameni concreți și cu ultimul vorbesc chiar acum… Nu aveți nici o stare așa mai specială, o senzație de importanță?… La ce vă obligă numele?

Tata mi-a spus: „ți-am dat nume, te-am crescut și te-am educat, acum trebuie să arăți ce poți, vreau să mă mîndresc cu copiii mei”. Cred că personalitatea face un nume cunoscut și viceversa.

Cât mai aveți de mers până la titulatura de nr 1 în domeniu? Adica cel mai bun sau primul sau cel mai tare… Vă interesează? V-ar plăcea?

Pentru noi vocea clientului e primordială. Mă bucur să aud de la clienții noștri că “StarNet e prima companie cu servicii inovative de calitate”, „StarNet e un brand calitativ, fabricat în Moldova”, „Internetul e sinonim cu StarNet”. Atunci când clienții consideră că ai cele mai bune produse și servicii, îți dai seama că ești nr 1.

StarNet este o companie importantă pentru Moldova, care a dotatat Chișinăul și alte 14 localități cu tehnologii de comunicații electronice de ultimă generație, pentru a fi gata provocărilor secolului XXI.

 

Mulțumesc UniCool!

Găsiți interviul pe site-ul revistei

Standard

Leave a comment